Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 2 2023
I investeringsvärlden flyger inte sällan en av världens absolut största ekonomier under radarn. Handelsbankens Japanfonds förvaltare Cecilia Auvray ser dock stora möjligheter i öst. “Det finns flera argument för ett större intresse”, säger hon.
Japan kvalar in på bronsplatsen när det kommer till tävlingen i att vara världens största ekonomi. Känner du ändå att du har dålig koll på aktie- och finansmarknaden i det asiatiska landet med omkring 125 miljoner invånare? Du är inte ensam.
– Det finns enormt många börsnoterade bolag i Japan. En hel del är annorlunda än bolagen i Europa och USA, vilket ju är intressant i sig. Den japanska marknaden är inte särskilt väl täckt här i Norden och absolut inte ”överägd”. Alla har koll på USA, men inte många fokuserar på Japan. Man hittar hela tiden nya spännande bolag i Japan. Ofta med en nischkompetens, säger Cecilia Auvray, som förvaltar Handelsbankens fond Japan Tema.
Fonden förvaltar ett kapital värt cirka 6 miljarder kronor. Cecilia Auvray betonar att japanska bolag av alla dess storleksslag finns med och att antalet innehav vanligtvis uppgår till mellan 50–70 stycken.
– Vi investerar i aktier inom våra långsiktiga investeringsteman: Demografi, produktivitet och miljö. I första hand ligger fokus på bolag som kan bidra till att ta hand om alla de omställningar och utmaningar som världen behöver möta.
Bland knutarna som behöver lösas återfinns bland annat elektrifierings- och klimatomställningen, ta hand om äldre och en generell bättre hälsa bland människor, högre produktivitet, digitalisering och en livsstil av grönare karaktär.
Vad letar du efter i japanska investeringar?
– En stark affärsmodell och någon tydlig kompetens i produkterna eller tjänsterna som sticker ut. Vi vill se god försäljningstillväxt. I våra ögon är det en förutsättning för värdeskapande. Denna tillväxt vill vi se omsättas till kassaflöden och det är särskilt positivt om det finns en hävstång i intjäningen som gör att vinsterna ökar snabbare än försäljningen.
Då Handelsbanken Japan Tema investerar i långsiktiga, strukturella teman koncentrerar Cecilia Auvray sig på att hitta aktier att hålla “för evigt”. Men i praktiken blir investeringshorisonten ofta tre–fem år då det är en rimlig tidsperiod för att göra en bedömning av vinstprognoserna.
LÄS OCKSÅ: Avkastningspotential i svåra tider
Trio med uppsida
Många japanska bolag är okända för gemene man i Sverige. Men när Cecilia Auvray delar med sig av tre intressanta aktiecase som finns i fonden blir det första ett välbekant sådant.
– Sony är ju mest känt för Playstation. Men det är ett elektronikkonglomerat med massvis av bra produkter och starka varumärken inom både spel, filmer, musik och animation. Det finns stora möjligheter att skapa fina synergier. Sedan har Sony även en fin position inom kameralösningar till mobiler och är en leverantör till bland annat Apple.
Kurita Water har också spännande potential.
– Det är en lite udda aktie. Kurita levererar vattenreningsmedel, utrustning och tjänster till mängder av industrier. Det är viktigt ur hållbarhetssynpunkt att industrier blir bättre på vattenhantering. Det är även ett spel på att intresset för ESG kommer att öka i Japan och ge en uppvärdering för aktier likt Kurita.
Sist men inte minst framhåller Cecilia Auvray Unicharm.
– När många blir äldre ökar inte bara behovet av medicin utan också av inkontinensskydd.
Det här går att se som Japans Essity, men med större exponering mot vuxenblöjor än bebisblöjor. Unicharm har också varit bra på att expandera i tillväxtmarknader. Det finns miljontals potentiella nya konsumenter då inte minst både Japan och Kina har stora grupper av åldrande befolkningar.
Unicharm har även en djurdel i sin verksamhet med försäljning av blöjor för hundar när de löper och kattprodukter.
Förändring som tar tid
Cecilia Auvray poängterar att Japan nu är i ett läge med ökad inflation och högre räntor för första gången på flera decennier. Landet har även fått en ny centralbankschef i Kazuo Udea.
– Det pushas för förändring mot en flexiblare arbetsmiljö från regeringshåll. Den gamla ”stereotypa” världen där alla japaner jobbade för ett och samma företag under en livstid ska arbetas bort. Vidareutbildning och att byta karriär ska uppmuntras, säger Cecilia Auvray, och tillägger:
– Men notera att Japan är ett land där förändringar tar tid. När resandet nu kommer igång efter covid blir det en form av boost som ger förutsättningar för bättre tillväxt framöver.
Cecilia Auvray konstaterar att Japan är en mer utvecklad och mogen marknad än vad flera andra motsvarigheter i Asien är. Men också att landets BNP-siffran utvecklas klart svagare än vad grannländernas gör.
– Det kan vara värt att notera den otroligt höga teknikhöjd som många bolag har. Många är ju överlägset bäst i världen inom sitt område och har världsledande varumärken.
Går Japan under radarn i Sverige?
– Ja, rent allmänt. Det finns inte många Japanfonder. Men vi menar att intresset för Japan är på uppåtgående. Inte minst bland yngre generationer. Saker som Manga-serierna, mat, spel, och kultur drar intresset uppåt och innan covid var resandet bland svenskar till Japan helt klart ökande. Det är något som också bidrar till ökat intresse för landet på flera sätt. Vi har överlag positiva flöden in i fonden.
Handelsbanken Japan Tema har en förvaltningsavgift på 1,66 procent. Cecilia Auvray ser ljust på framtiden.
– Japan har ett antal starka bolag inom områden med kärnkompetenser som står sig i internationell konkurrens. De mer inhemska bolagen kan förhoppningsvis framöver dra nytta av lite mer nominell tillväxt och bättre tryck i ekonomin efter flera decennier av nollränta och väldigt låg tillväxt. Japans börsnoterade värld rör sig mot bättre ESG. Aktivistfonder och ett i allmänhet ett större tryck på bättre aktieägarvärde är en positiv faktor.
MISSA INTE: Hitta fonderna som passar dig