BLI MEDLEM I UNGA AKTIESPARARE HÄR
Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 3 2023
Bolag som styrs av familjer med starka ägarincitament har en tendens att prestera mycket starkt på börsen över tid. Aldin Hosni djupdyker i fenomenet och lyfter fram ett gäng extra intressanta aktier – men varnar också för potentiella risker.
För många investerare är det viktigt att ett bolag ska ha en långsiktig stabilitet i sin styrelse och att även grundarna ska vara bland de största ägarna i ägarlistan. Bolag som har en tendens att ha en mer konservativ finansiell strategi kan vara nyckeln till att undvika snabba och riskabla affärsmöjligheter då deras försiktighet ger en ökad trygghet och långsiktig avkastning.
Familjeägda bolag kan vara svaret för många investerare och som passar deras långsiktiga investeringsstrategi. De allra första familjeägda firmorna startades i USA på 1970-talet. De stimulerades med övertygande vågor av teknisk innovation och produktion som ledde världsutvecklingen och delades upp inom många olika branscher som vi i dag är beroende av.
Familjefirmorna har länge utmärkt sig för sina långsiktiga planeringshorisonter, sina solida balansräkningar och starka konkurrenspositioner inom de olika nischerna på marknaderna.
LÄS OCKSÅ: Aktier med stor framtidspotential: ”Priset bara stiger”
Avkastning över generationer
De här karaktäristiska egenskaperna är också viktiga i att generera över genomsnittliga avkastningar för deras aktieägare. I dag går det att se resultatet av familjeägda bolag i olika företag som är noterade på olika marknader runt om i världen. I Sverige finns ju bland annat investmentbolagen Investor, Latour, Industrivärden och Lundbergföretagen som styrs av Wallenberg-, Douglas- respektive Lundbergfamiljerna. Även familjen Perssons modejätte H&M är värd att lyfta fram.
Ett exempel på ett internationellt bolag är franska Louis Vuitton Moët Hennessy som grundades av Bernard Arnault – en av världens rikaste personer och företagets grundare. Bernard Arnault är den största aktieägaren i bolaget och hans familj äger cirka 47 procent av aktierna. Framgångsrika LVMH är noterat på Parisbörsen och är en av världens största lyxvarumärkeskoncerner.
Hermes har ägts av familjen Hermès som har drivit företaget sedan det grundades år 1837 och har förblivit i familjens ägo i över sex generationer. Företaget är känt för sitt exklusiva lyxmode och accessoarer, inklusive sina ikoniska handväskor som Birkin och Kelly. Familjen Hermès äger en majoritetsandel av aktierna i företaget och har en stark kontroll över dess ledning och strategiska beslut.
MISSA INTE: Därför ska du köpa kvalitetsbolag: ”Ingen överraskning att aktierna stiger tusentals procent”
Inte bara på börsen
Vi har även sett exempel på utveckling och framgångar hos bolag som inte är börsnoterade. Det finns många välkända onoterade bolag som är kända för sin hållbarhet och lönsamhet över generationer. Företagen är ofta kännetecknade av en stark familjekultur, höga etiska standarder och att det finns en stark passion för dem.
Ett av dessa bolag är Ferrero Group som ägs av Italiens rikaste familj familjen Ferrero. Grundades år 1946 av Michele Ferrero och idag har till ett värde av 36 miljarder dollar. Ferraro har över 40 000 anställda och över 30 anläggningar globalt. Företaget har en årlig försäljning på 14 miljarder dollar där kända varumärket Nutella står för en femtedel av den totala försäljningen. Det är en produkt som många har kommit i kontakt med och kan relatera till. Men det är viktigt att heller inte glömma Kinder, Ferrero Rocher och Tic Tac.
De familjestyrda bolagen bär på en rik historia som sträcker sig över såväl helt olika omvärldstider som generationer. Just Nutella uppfanns år 1806 under Napoleonkrigen. Den berömde franska generalen startade en kontinental blockad mot sina sjöfarande fiender i Storbritannien, vilket ledde till en brist på kakao i hela Europa. Som svar på detta använde italienska kockar malda hasselnötter för att stärka sin choklad.
År 1951 förvandlade grundaren Pietro Ferrero sina populära snacks till ett pålägg som kallades “Supercrema”. En namnändring ägde rum 1964 när den italienska regeringen stramade åt användningen av superlativ i annonser (som exempelvis ”super” i Supercrema). Ferrero-familjen valde då ett nytt namn som framkallade smaken av nötter: Nutella.
SE ÄVEN: Perfekta aktieinvesteringar: ”Köp kvalitet och gråt en gång”
Var på hugget
Det är viktigt att komma ihåg att det finns det risker i varje investering. Men vilka sådana går att hitta i ett familjeföretag?
Bland de största riskerna återfinns potentiella konflikter inom familjerna. De kan påverka affärsbesluten och skada företagens resultat och även rykte på flera olika sätt. Konflikterna kan leda till oenighet och bristande samarbete inom ledningen och styrelsen som kan ändra företagets hela strategiska inriktning. Om olika parter i företaget har olika åsikter om hur företaget ska drivas och utvecklas kan det vara svårt att enas om en gemensam strategi som gynnar företaget som helhet.
Det finns historiska händelser och forskningsresultat som visar på utmaningar med att genomföra ett smidigt skifte i tredje generationen av ett familjeägt bolag. En framgångsrik övergång bör dock börja planeras redan tidigt i företagets historia. Genom att bygga upp verksamheten på ett sätt som lägger vikt vid familjeengagemang kan grundaren lägga stabila byggstenar för en väl etablerad familjekultur som sedan kan föras vidare när dennes barn tar över. Företagskulturen kan i de flesta fall anses ligga någonstans mellan två ytterligheter, där antingen familjen prioriteras högst eller där affärsmässiga aspekter står mest i centrum.
YTTERLIGARE LÄSNING: Tre favoritaktier i poddstjärnornas portfölj: ”Betalar inte för mycket”
Stor och kostsam konflikt
Ett företag som hade stora utmaningar vid ett generationsskifte är ett sådant som majoriteten känner till. Det ägdes en gång i tiden av en och samma familj, men allt förändrades under styrandet av den tredje generationen. Röran inom Gucci är bland de mest intressanta konflikter som ägt rum kopplade till familjeägda företag. Det blev en betydande händelse som påverkade företaget stort.
Konflikten inom familjen uppstod på grund av oenighet och spänningar gällande hur ägarstruktur och hur styrningen av Gucci skulle se ut.
Under 1980- och 1990 eskalerade konflikten och ledde till rättsliga strider mellan kusinerna Gucci. Stridigheterna handlade om att säkra kontrollen över bolaget och bestämma den övergripande riktningen. Striderna har satt press på både företagets stabilitet och tillväxt.
Största delen av konflikten handlade om Maurizios, son till grundaren Rodolfo Gucci, relation och äktenskap med Patrizia Reggiani. Hon blev inte direkt accepterad av Gucci-familjen och Maurizios pappa varnade att ett äktenskap med just Patrizia Reggiani kommer att ändra hela bolagets framtid.
Patrizia Reggiani var inblandad i en omtalad mordkomplott mot Maurizio Gucci (hennes man) som kastade en skugga över familjekonflikten och Guccis rykte som ett av modevärldens mest prestigefyllda varumärken.
Konflikten ledde till att flera parter inom familjen Gucci ville säkra sin position och kontroll över företaget. Rättsliga strider och juridiska processer utkämpandes för att avgöra både ägaskap och ledarskap. Till sist såldes bolaget vidare till arabisk investerare. Men namnet Gucci lever vidare i varumärkena.
Maurizio Gucci mördades utanför sitt kontor i Milano den 27 maj 1995. Mördaren var anställd av Patrizia Reggiani – kvinnan som Maurizio en gång i tiden var kär i.
Bortse inte från risker
Att investera i ett familjeägt bolag kan vara en framgångsrik satsning med en stark strävan att skapa aktieägarvärde, samtidigt som det finns en historisk- och kulturell förankring i företaget. Emellertid är det viktigt att komma ihåg att det inte finns några riskfria investeringar. Det gäller så klart även för familjeägda företag.
Det finns potentiella utmaningar och risker att ta hänsyn till, så som att balansera familjens intressen med företagets behov och att säkerställa en smidig successionsplanering för att undvika eventuella konflikter. Det är därför, som alltid, viktigt att noggrant utvärdera varje investeringsmöjlighet och att ha en tydlig strategi för att hantera potentiella risker och osäkerheter.