Bli medlem i Unga Aktiesparare här
Ekonomisk läskunnighet och god psykisk hälsa bland unga vuxna är inte bara relaterat – det går hand i hand. Det säger Emma Samuelsson och Henrik Levinsson, som forskar vid institutionen för psykologi på Lunds universitet, som har förslag på hur den allmänna förståelsen för privatekonomi och sparande bland unga i Sverige kan bli bättre.
“Financial literacy is today globally recognized as an essential life skill.”
Så lyder första meningen ur denna välskrivna och relevanta forskningsartikel.
Finansiell läskunnighet är en väsentlig och högst nödvändig färdighet för att leva ett gott liv. Både för att kunna finansiera ditt liv – men även för att främja mental hälsa och välmående.
Jag, Emelie Stark, intervjuade två av författarna till den nyligen publicerade artikeln, Emma Samuelsson och Henrik Levinsson som båda forskar vid institutionen för psykologi på Lunds universitet. Vi pratade om resultatet av deras studie, könsskillnader i finansiell läskunnighet och deras reflektioner kring lösningar till problemet.
Henrik Levinsson har under många år forskat om sambandet mellan överskuldsättning och psykisk ohälsa. Forskning visar att sambandet är starkt. Sedan är det diskuterbart om sambandets riktning. En klassisk ”hönan och ägget-fråga”, vad orsakar vad och vilket kom först?
– Vi ville därför forska vidare i området för att kartlägga hur ekonomisk läskunnighet, privatekonomi och psykisk ohälsa bland unga vuxna hänger ihop.
Emma Samuelsson poängterar att graden av finansiell förmåga påverkar beteendet som i sin tur formar den ekonomiska livssituation man hamnar i. När unga vuxna exempelvis hamnar i skuld kan det resultera i en ond spiral framåt i livet som kan vara svår att ta sig ur.
Vad kan Skolverket och politiker och andra beslutsfattare göra för att stötta och stärka finansiell läskunnighet?
– Först och främst genom att acceptera och förstå finansiell läskunnighet som en grundläggande färdighet i livet. Rapporter visar ju att över 90 procent av ungdomarna efterfrågar mer privatekonomi i skolan. Lyssna på ungdomarna och ge dem det. Det finns ett stort intresse. Det gäller bara att hitta rätt format och lägga det på rätt nivå.
Vad ser ni för lösningar för att förbättra den finansiella läskunnigheten för Sveriges unga vuxna?
– Att prata mer om ekonomisk hälsa, så att det uppfattas som ett lika viktigt fokus som mental och fysisk hälsa. Att prata mer ekonomi i hemmet och i skolan. Unga vuxna efterfrågar praktiska kunskaper, som att betala räkningar och vad som händer om man betalar för sent och annan praktisk kunskap om privatekonomi, säger forskarna, och tillägger:
– Insatser och interventioner har god effekt. Det tror vi även kommer bidra till att minska stigman kring skuldsättning och att fler vågar be om hjälp. Vi ser i forskningen att runt 10 procent av de svarande har rådfrågat en budget- och skuldrådgivare, vilket i stora drag tyder på en markant efterfrågan för stöd och vägledning.
Vad tror ni att en privatekonomisk kurs på gymnasiet hade kunnat få för effekt?
– Det hade varit väldigt positivt. Kanske främst i tredje ring när eleverna står inför vuxenlivet och ska ta ansvar för sin egen ekonomi. De behöver lära sig praktiska färdigheter. Hur man betalar räkningar och fakturor, vad som händer när man inte betalar i tid, lägga en budget och spara till pensionen. Att hitta rätt form är viktigt. Men privatekonomisk kunskap är relevant för alla och där kan skolan bidra mer.
Emma Samuelsson berättar även att hon ser bristande kunskap bland vissa unga om samhällets instanser. Hon nämner bland annat förståelsen för Kronofogden och budget-och-skuldrådgivare, vars primära syfte är att stötta och ge råd. Unga skulle gynnas av både relevant privatekonomisk kunskap och kännedom kring var de kan söka hjälp, anser hon.
Hur bidrar vi till att öka finansiell läskunnighet på Unga Aktiesparare?
Unga Aktiesparare är en oberoende och ideell medlemsorganisation grundad år 1990 som utbildar Sveriges unga vuxna (0–29 år) inom allt som rör sparande och investeringar på aktiemarknaden. Vi har nyligen tagit fram en gymnasieprofil i aktiekunskap och finans där områden som privatekonomi, lån, skuldsättning, pension och sparande på aktiemarknaden finns med.
Vårt utbildningsprojekt Ung Privatekonomi gör även en stark insats för den finansiella läskunnigheten bland samhällets unga. Där har vi föreläsare som besöker gymnasieskolor runtom hela landet helt kostnadsfritt med en föreläsning som berör allt om privatekonomi. Föreläsarna själva är vanligtvis universitetsstudenter eller nyligen examinerade från gymnasiet.