Bli medlem i Unga Aktiesparare här
Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 3 2024
Det här är historien om hur LVMH blivit en internationell megakoncern inom lyxsegmentet. Aldin Hosni tar en titt på den franska småspararfavoritens resa genom åren, går igenom bolagets nuvarande struktur och tar en titt i kristallkulan kring vad som kan vara att vänta för Bernard Arnaults glänsande bygge framöver.
Bernard Arnault, legenden bakom Louis Vuitton, föddes 1949 i Roubaix, Frankrike. År 1971 tog han en ingenjörsexamen och började arbeta i sin fars företag, Ferret-Savinel, som var verksamt inom industrisektorn. Det var och är en helt annan bransch jämfört med det framgångsrika modeimperium som Bernard Arnault har byggt upp i dag.
År 1981 beslutade Bernard Arnault att flytta till USA efter valet av den socialistiske presidenten Francois Mitterrand. När han var i New York kom han i diskussion med en taxichaufför och frågade honom: ”Vet du vem som är Frankrikes nuvarande president?” Taxichauffören svarade: ”Jag vet inte vem som är Frankrikes president, men jag har hört talas om det franska varumärket Christian Dior”.
Efter att ha bott i USA i tre år fick Bernard Arnault höra nyheten om att Dior-koncernen hade gått i konkurs och att den franska regeringen ville att någon skulle ta över den. Bernard Arnault återvände till Frankrike med avsikten att förvärva Dior. Sedan förvärvade han Boussac-koncernen, som ägde Dior, för 80 miljoner euro.
1987 bildades LVMH genom sammanslagningen av Louis Vuitton och Moët Hennessy. Året därpå, 1988, investerade Bernard Arnault genom att bilda ett gemensamt företag med Guinness för att köpa 24 procent av LVMH-aktierna. Senare samma år ökade han sin egen ägarandel till 13,5 procent, vilket gjorde honom till företagets största aktieägare.
LVMH i dag
År 2024 har LVMH nu en portfölj som består av världens mest framstående lyxmärken och är känt för sina exklusiva produkter. Marknadsvärdet uppgår till cirka 377 miljarder dollar. Företaget är verksamt inom flera sektorer, inklusive vin och sprit, mode och lädervaror, parfymer och kosmetika, klockor och smycken, samt selektiv detaljhandel. Dess diversifierade portfölj inkluderar många intressanta varumärken.
Här är de fem huvudsakliga rapporteringssegment som finns inom LVMH:
Vin och Sprit (Moët & Chandon, Dom Pérignon, Hennessy, Krug).
Mode och Lädervaror (Louis Vuitton, Christian Dior, Fendi, Celine).
Parfymer och Kosmetika (Christian Dior, Guerlain, Givenchy).
Klockor och Smycken (Tiffany, Bulgari, Tag Heuer, Hublot).
Selektiv Detaljhandel (Främst Sephora).
Lyxen av att ha vallgravar
LVMH har byggt upp en portfölj med 75 lyxmärken. Under 2023 genererade bolaget ungefär 90 miljarder dollar i intäkter. LVMH kontrollerar också sin egna distribution fullständigt. Det innebär att det kan begränsa tillgången för att alltid se till att dess produkter är tillräckligt sällsynta för att motivera en saftig prislapp.
Inom mode och läderprodukter, som utgör mer än hälften av företagets vinster, stöds LVMH av immateriella tillgångar i det över 100 år gamla världsberömda varumärket Louis Vuitton med långa produktcykler och fullständig kontroll över distributionen. LVMH:s varumärken är förankrade i distributörernas leveranskedjor och njuter av förhandlingskraft gentemot leverantörer tack vare sin storlek.
Mode och lädervaror är det största segmentet med sina nästan 50 procent av den årliga försäljningen, följt av Selektiv detaljhandel, som främst utgörs av detaljhandelskedjan Sephora, och Klockor och smycken.
När det gäller att nå sin målgrupp är det svårt att slå LVMH. Inte nog med att företaget har lyckats växa sin närvaro i Kina. Det använder också fastigheter för att utvidga sitt breda fotavtryck med en starkt skyddad konkurrensfördel.
Enligt The Wall Street Journal har företaget spenderat miljardbelopp under de senaste åren för att förvärva fastigheter på attraktiva platser. Företaget omvandlar sedan dessa områden till lyxiga shoppingmiljöer som gynnar sina varumärken.
Framtid och förväntningar
LVMH har rapporterat svaga resultat och besvikelsen på marknaden var tydlig i och med en organisk tillväxt på endast 3 procent sett över alla sina segment. Under den första delen av 2024 såg bolaget även en nedgång med 6 procent i intäkterna från Asien vilket gör det till den enda marknaden med minskande försäljning. Det är särskilt anmärkningsvärt med tanke på att det inte fanns några indikationer på en sådan nedgång förra året då marknaden växte med 18 procent under 2023 på grund av en låg bas från restriktionerna kopplade till covid-19-pandemin tidigare.
För långsiktiga investerare och vid övervägande av passiva avkastningar är det nu ett utmärkt tillfälle att noggrant granska bolagets långsiktiga utdelningspolicy och hur styrelsen skapar värde för aktieägarna genom sin kapitalallokering. LVMH har kontinuerligt betalat utdelningar i över 20 år. Bolagets förmåga att överföra kostnadsökningar till sina kunder är ett bevis på dess imponerande varumärkesstyrka och prissättningsmakt, även i rådande makroekonomiska motvindar.
”Aspirerande kunder behöver tid att anpassa sig till det nya prislandskapet men vi tror att acceptansen kommer gradvis”, skriver bolaget. Därför kan de nuvarande tillväxtutmaningarna relaterade till just det här kundsegmentet ta tid att lösa.