Bli medlem i Unga Aktiesparare här
I Ungdomsbarometerns generationsrapport för 2025 visar det sig 44 procent av de tillfrågade personerna i åldern 16–24 år oroar sig för sin privatekonomi och ser en stor vikt i att tjäna pengar. ”Det förvånar mig inte”, säger Elliott Tegner i Unga Aktiesparares lokalavdelning i Jönköping till DN.
I de senaste årens generationsrapporter från Ungdomsbarometern har det tydligt gått att se att fler och fler yngre individer i Sverige tänker mer och mer på sin privatekonomi.
44 procent av de 17 000 tillfrågade personerna mellan 16–24 år i den rykande, färska generationsrapporten för 2025 berättar att de känner sig stressade över sin privatekonomi. Det går att jämföra med 37 procent som var utfallet för 2024.
– Jag var själv stressad förut, när jag inte kunde så mycket om ekonomi. När man bor hemma har man inte så mycket utgifter och kanske inte så bra koll. Sedan flyttar man hemifrån och då blir det som ett bombnedslag, plötsligt måste man fatta ekonomi, säger Olivia Nyström, 18, som är engagerad i Unga Aktiesparares lokalavdelning i Dalarna, till DN.
Elliott Tegner, 22, i Unga Aktiesparares lokalavdelning i Jönköping är själv inte särskilt orolig över just sin egen privatekonomi. Men han är tydlig med att han förstår att den höga arbetslösheten och det högre ränteläget gör att fler unga mår dåligt över sin ekonomi. Inte minst om de känner att de inte har koll på ämnet.
– Det förvånar mig inte, om man säger så. Jag tycker att privatekonomi går hand i hand med ens välmående. Om man har en bra struktur och en budget som man följer får man sinnesro, säger han.
Tjäna pengar näst viktigast
I generationsrapporten för 2025 ligger ”att tjäna pengar” på andra plats bland det som betyder mest för unga. Det är viktigare än faktorer som att skaffa sig en bra utbildning och att umgås med familjen, enligt undersökningen.
– Jag tycker det är väldigt viktigt faktiskt. Jag vill ha kontroll över min ekonomiska framtid och se till att jag kan köpa ett hus, kunna handla mat utan att tänka på vad det kostar och ha en bil som fungerar, säger Olivia Nyström.
Olivia Nyström konstaterar att de bilder och stereotyper som målas upp i sociala medier påverkar ungas syn på ekonomi och pengar rejält.
– Jag tror att många unga har en falsk bild av hur livet ser ut. Man tittar på influerare som har otroligt mycket pengar och köper dyra märkeskläder. Det kan bli en ond cirkel, att man vill ha mer och mer pengar. Men allt de lägger upp är inte sant.