Jeff Bezos amerikanska e-handelsjätte Amazon är på väg att marschera in på den svenska marknaden med dunder och brak. Nordnets sparekonom Frida Bratt höjer nu ett varningens finger för att ett antal svenska börsbolag kan bli extra utsatta.
Vad innebär Amazons kommande närvaro i Sverige för e-handelslandskapet i landet?
– Jag tror inte att det är riktigt den massiva ”game changer” som det ibland talas om. Sverige är redan en mogen e-handelsmarknad, vi är redan relativt ”amazonifierade”. Amazons intåg kan absolut innebära att priserna pressas lite mer på vissa håll, men det förändringstrycket är redan i full gång. Sverige är ett litet land, så en knäckfråga är hur viktigt är det för Amazon att ta täten här? Jag tror inte Amazon blir störst per automatik bara för att man kommer hit. Det är möjligt att Sverige ingår i en större nordisk satsning och att man går in helhjärtat med höga ambitioner, men enligt min mening vet vi ännu ganska lite om ambitionsnivån. Sedan ska vi komma ihåg att Amazon numera inte bara är e-handel utan väldigt mycket annat, som Web Services och Prime. Men en knäckfråga är förstås leveranserna. Kommer man kunna vara snabbare än andra? Postnord har ju inte imponerat tidigare precis, men är det någon som har styrkan att sätta press på att styra upp dem så är det kanske Amazon.
Vilka sektorer kommer att ta mest stryk?
– En given bransch är bokhandlarna på nätet, Bokus och Adlibris. De har en stor del av marknaden i dag och det här är ju verkligen Amazons kärna. Hit hör också elektronik och leksaker, branscher där konkurrensen redan är stenhård och där kedjor inte hållit för trycket. I övrigt tror jag det mest är den fysiska butikshandeln, som ju redan är hårt drabbad, som kommer ta mest stryk.
Vilka börsbolag kan komma att drabbas och vilka kan dra nytta av det?
– Börsens e-handlare, Lyko, Boozt, Sportamore exempelvis, måste givetvis hålla stenkoll på vad Amazon kommer erbjuda. Det gäller för dem att kunna erbjuda kunden något som Amazon inte har. Men Amazon-myntet har två sidor. E-handeln har fått ett uppsving under corona, och uppmärksamheten kring Amazon kan accelerera förändringen från fysisk handel till nätet ytterligare. Dessutom finns ju möjlighet för svenska handlare och varumärken att nå ut med sina varor utanför Sverige via Amazon. Det ska man inte glömma. Som sagt är det snarare den fysiska butikshandeln som fortsätter att få det extremt tufft.
Hur ser du på Amazons utveckling och vilken är din syn på aktien?
– Amazon är en av de absolut största vinnarna på den övergripande megatrend som redan råder sedan flera år, det vill säga digitaliseringen, som accelererar i och med corona. Det är klart att aktiens utveckling i år är häpnadsväckande, men man måste påminna sig om det enorma skifte vårt sätt att konsumera är inne i och Amazons position här. Det handlar om bestående beteendeförändringar, och jag tror e-handelns tillväxt kommer att fortsätta nå nya nivåer. Därför finns det egentligen bara en sak som hotar Amazon nu: regleringar. Det pågår utredningar i Bryssel och Amazon var en av de techjättar som frågades ut i den amerikanska kongressen. De här diskussionerna kan bli ett problem och det måste man ha i bakhuvudet.