Foto: Bioarctic.

400-procentare som skriver läkemedelshistoria: ”Ska bli ledande”

Bli medlem i Unga Aktiesparare här

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 3 2024

Bioarctic har redan brutit ny mark med världens första godkända behandling mot Alzheimer. Men ambitionerna är större än så. ”Vi ska bli ett ledande svenskt läkemedelsbolag”, säger vd Gunilla Osswald.

Sedan grundandet av Lars Lannfelt och Per Gellerfors 2003 har Bioarctic fokuserat på att utveckla läkemedel och diagnostiska behandlingar för sjukdomar i det centrala nervsystemet.

– Vi fokuserar på sjukdomar som är kopplade till hjärnan. Det är stora sjukdomar med ett stort medicinskt behov. Vi har kommit allra längst och tagit fram världens första sjukdomsmodifierade behandling, Leqembi, mot Alzheimers sjukdom. Sedan forskar vi även på läkemedelskandidater mot Parkinson och ALS. Vi har även vår teknologiplattform som är inriktad på “brain-transporter-tekniken”. Det innebär att kunna koppla in de stora molekylerna i hjärnan på ett smidigt sätt, säger bolagets vd Gunilla Osswald.

Gunilla Osswald är tydlig med att Leqembi är det som betyder allra mest för Bioarctic för stunden. Det säljs via partnerskapet med det japanska, globala läkemedelsbolaget Eisai och är godkänt på åtta marknader i början av september 2024.

– Sedan förbereder vi oss för försäljning i flera andra länder och regioner och hoppas även få ett EU-godkännande i sin helhet innan årets slut, säger Gunilla Oswald, som konstaterar att USA, Kina och Japan är de viktigaste marknaderna som bolaget finns på i nuläget.

– Vi är ett väl finansierat bolag med cirka 890 miljoner kronor kassan i samband med det andra kvartalet. Eisai driver lecembiprojektet, som fick godkännande av amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA sommaren 2023, och vi har en royalty på 9 procent från försäljningsintäkterna.

Att ha en god finansiell situation är inte alla bioteknikbolag förunnat. Det är något som gör att Bioarctic kan fortsätta med sin intensiva forskning och har möjligheter att driva sina läkemedelsprojekt framåt utan att vara i händerna på andra finansiärer eller aktörer.

– Vi har bara tagit in pengar en gång. Det var i anslutning till börsintroduktionen 2017, betonar Gunilla Osswald.

Gunilla Osswald konstaterar att Bioarctic har byggts på ett sunt, långsiktigt sätt genom inte minst forskningssamarbeten och partnerskap. Plus en del lyckosamma anslag från bland andra svenska Vinnova och EU:s innovationsfond Horizon 2020.

– Det visar på ett högkvalitativt arbete och att vi har en fin forskning som ligger till grund för det. Det finns en jättefin vision i att vi ska bygga nytt, fint svenskt läkemedelsbolag. Det är något som verkligen attraherar mig.

Enorm marknadspotential

Alzheimers sjukdom är en stor folksjukdom som finns över hela världen. Gunilla Osswald räknar upp att det finns omkring tio miljoner patienter i USA, 15 miljoner i Europa, aningen fler i Kina och omkring sex miljoner i Japan.

– Om vi bara kan hjälpa en bråkdel av dessa kommer vi att göra väldigt mycket gott för många människor. Leqembi riktar sig främst mot tidiga stadier av sjukdomen, men om vi kommer upp i nivå kommer vi snabbt att nå väldigt många. Eisai beräknar att läkemedlet skulle kunna nå mellan 800 000 och en miljon patienter 2032.

Under första halvan av 2024 uppgick Bioarctics omsättning till 79,5 miljoner kronor, varav 63,9 miljoner kronor härstammade från royaltyintäkter från Leqembi. En rörelseförlust om 148,9 miljoner kronor noterades samtidigt.

Gunilla Osswald säger att Bioarctic fått en fin start på samtliga marknader där Lecembi är godkänt.

– Det går väldigt bra i såväl USA som Kina och Japan. Sedan har vi även fått godkänt i Storbritannien. Jag hoppas verkligen att vi får det i EU snart också.

EU:s läkemedelsmyndighet CHMP har hittills underkänt Lecembi. Något som också pressat aktiekursen. Men Gunilla Osswald har förhoppningar om att det här kan komma att ändras.

– Om man tittar på vad vi har och hur Eisai har arbetat tycker jag att det är anmärkningsvärt om vi inte får ett godkännande och om europeiska patienter inte skulle kunna få Lecembi. Vi har gjort en stor, robust studie med cirka 1 800 patienter som visar på en bra effekt med hanterbar biverkningsprofil. Långtidsdata indikerar att läkemedlet har en bra bibehållen effekt även efter tre år. Ju längre man behandlas med Lecembi desto bättre blir effekten över tid.

Gunilla Osswald räknar med ett nytt besked från CHMP innan 2024 är över.

Spännande framtid

Lecembi må vara huvudfokus, men Gunilla Osswald understryker att det även händer flera andra intressanta saker i bolagets produktportfölj. Två ytterligare alzheimerprojekt finns i pipeline där inledande data från studierna ser lovande ut.

– Sedan har vi även fått väldigt fina resultat i fas 1 i vår studie mot Parkinson. Det handlar om en väldigt selektiv antikropp som ska kunna föras in i hjärnan och ta bort alfaprotein (som är vad som orsakar sjukdomen) och lindra mild och moderat Parkinson. Nu kommer vi att förbereda fas 2 under hösten. Vi är lite tidigare inne i resan mot att hitta någonting som bromsar ALS och har ännu inte valt kandidatsubstans, men vi ser en enorm potential här.

Gunilla Osswald beskriver det som att Bioarctic är ledande på behandling mot Alzheimer och även topp tre när det kommer till att hitta ett läkemedel som fungerar mot Parkinson och att bolagets teknologiplattform, som ska hjälpa till att föra in läkemedlen i hjärnan, också ligger långt framme.

– Det finns många stora, internationella bolag som forskar och vill hjälpa till att behandla de här vanliga folksjukdomarna.

Gunilla Osswald är tydlig med att innovation är ett ledord som genomsyrar Bioarctics verksamhet.

– Merparten av de 120 personer som vi har anställda är disrupterande forskare som har bakgrund, likt jag själv, från Astra Zeneca eller andra större läkemedelsbolag. Vi jobbar varje dag med att ta fram nya banbrytande idéer och läkemedel. Vi har en fantastisk företagskultur och det är en förmån att få jobba med så många kompetenta människor som vill göra gott och hjälpa patienter.

Gunilla Osswald har varit vd för Bioarctic i över tio år och har samlat på sig ett aktieinnehav värt omkring 14 miljoner kronor i bolaget.

– Det är givetvis någonting som jag är väldigt glad och tacksam över. Det känns självklart att vara med på resan. De som har varit med som aktieägare i Bioarctic sedan börsintroduktion har genererat väldigt fina värden.

Sedan intåget på börsen är Bioarctics aktie upp omkring 470 procent. Men utvecklingen har, likt vanligt förekommande för läkemedelsbolag som forskar på nya projekt, varit volatil. Sedan toppen på omkring 360 kronor i juni 2023 har kursen mer än halverats.

– Det handlar om att fortsätta att utveckla bolaget och våra projekt på ett bra sätt. Vi ska fortsätta att skapa värden. Över tid tror jag att Bioarctic är ett jättespännande bolag och om vi fortsätter att göra rätt saker kommer det att bli väldigt bra, säger Gunilla Osswald.

LÄS OCKSÅ: Så når du din andra miljon – utan att misslyckas med den första

MISSA INTE: Analysknepen: Hitta framtidens riktiga vinnaraktier

Unga Aktiesparare är en ideell organisation som erbjuder en rolig & trygg plattform för unga som vill lära sig mer om aktier, fonder, sparande, privatekonomi & andra investeringsformer.

Köp till dig eller någon annan!

Bas medlemskap

0 kr/år
  1. On-demand grundkurser

  2. Fysiska medlemsträffar nära dig

  3. Vissa interaktiva live-webinar

Standard medlemskap

349 kr/år
  1. On-demand kurser

  2. Interaktiva live-webinar varje vecka

  3. Fysiska medlemsträffar nära dig

  4. Utbildning, konferens & företagsbesök

  5. Rabatter & digitala resurser

  6. Fysisk medlemstidning 4 ggr/år

Premium medlemskap

449 kr/år
  1. On-demand kurser

  2. Interaktiva live-webinar varje vecka

  3. Fysiska medlemsträffar nära dig

  4. Utbildning, konferens & företagsbesök

  5. Rabatter & digitala resurser

  6. Fysisk medlemstidning 4 ggr/år

Fyll i ditt personnummer med 12 siffror för att hämta dina uppgifter

Är personen under 15 år? Klicka här.

Vad ingår i medlemskapet?

  1. Kurser & interaktiva live-webinar

    Läs mer
  2. Medlemsträffar, företagsbesök & konferenser

    Läs mer
  3. Rabatter, tidningar & digitala resurser

    Läs mer