Ett växande ekosystem

Sedan Inge Heydorn började med fondförvaltning har han letat efter starka trender att bygga sina investeringar på. Nu tycker sig förvaltaren ha hittat en sådan: E-sport. Stock Magazine har träffat förvaltaren av Finserve Global Esports Fund för att diskutera branschens tillväxt. 

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 4 2020

Vi har sedan vi startade förvalta fonder 2006 alltid funderat i termer av teknisk förändring eller så kallade teman. E-sport är ett sådant tema, och vi tror att e-sport håller på att mogna som industri. När industrin mognar blir det mycket mer intressant för större företag att börja titta på industrin och delta, säger Inge Heydorn.

Som ett resultat av detta ökar investeringar i e-sport för varje år då riskkapitalbolagen börjar inse branschens stora potential. 2017 investerades 490 miljoner dollar i e-sport. Året efter investerades det 4,5 miljarder dollar. En tillväxt om 837 procent från ena året till det andra. Det gäller investeringar över hela ekosystemet. Alltifrån e-sportsorganisationer, streamingtjänster och tävlingsoperatörer. Nu senast har fotbollsikonen David Beckham investerat 1 miljard dollar för att bygga en egen liga. Men vad är egentligen e-sport och var finns potentialen?

– E-sport som vi definierar det är ett samlingsbegrepp för tävlingar som utförs på datorer eller spelkonsoler där de tävlande spelar olika sorters datorspel mot varandra, säger Heydorn.

”Större än film- och musikmarknaden tillsammans”

Marknaden är större än film- och musikmarknaden tillsammans och växer med 10–12 procent årligen. Heydorn jämför e-sporten med engelska Premier Leagues potential, som är världens största fotbollsliga både vad gäller tittare och intäkter. Potentialen i antal tittare och spelare finns redan. Det är en struktur för att monetarisera sporten som är nästa steg. 

Exempelvis sågs League of Legends-finalen i Shanghai av fler tittare än vad Super Bowl-finalen gjorde. I nuläget ligger e-sporten långt efter vad gäller att kapitalisera på masspubliken, vilket skapar stora möjligheter att utveckla och expandera sporten vad gäller intäkter och lönsamhet.

– Intäkterna kommer dels från försäljning av spelen och i steg två från ligorna där det finns enorm potential. Tänk till exempel fotbollsligan Premier Leagues intäktskällor, såsom reklam, TV-intäkter, supporterprylar och biljettintäkter. Tillväxten tror vi kommer att komma i alla led då tillväxten av både spelare och tittare kraftigt ökar. Det möjliggör en stor ökning i exempelvis reklamintäkter där e-sporten ligger efter idag i jämförelse med andra sporter.

LÄS MER: Investeringsresa till rymden

Inge Heydorns fondinvesteringar innefattar hela värdekedjan. Alltifrån bolagen som tillverkar spelen, till bolagen som tillverkar accessoarer samt de som tillverkar datorernas mjukvara. Det finns till och med noterade e-sportslag på börsen i dag. Astralis i Danmark var det första att noteras. Just nu fokuserar Heydorn främst på de större bolagen i hela värdekedjan för att ha en mer stabil portfölj att luta sig mot.

– Vår analys går mycket ut på att se vart marknaden är på väg och hur olika företag inom sektorn agerar för att bygga en position i denna växande marknad. För oss är risk en viktig variabel och därmed är det viktigt för oss att undvika bolag med svaga eller smala tunna produktportföljer. Några av våra favoritbolag just nu är Activision, TakeTwo, Logitech. Sony, Nintendo och Tencent.

I nuläget är marknaden i relativa termer fortfarande väldigt liten. Vid en titt på de större bolagen så som Activision Blizzard, EA Sports och TakeTwo är spelutvecklingen fortfarande det fundamentala benet. Heydorn menar dock att bolag i alla led kommer att kapitalisera på e-sportstrenden. I dag går det till och med att köpa gamingmöbler på Ikea.

– I många bolag så är e-sport just nu en liten men växande del av bolaget. Tittar vi lite framåt skapas en annan bild där e-sportsdelen blir en viktig del av bolagens tillväxt.

Risker

Marknaden växer, det finns stor betalningsvilja och goda möjligheter att monetarisera sporten när man satt upp en struktur för den. Värderingen i branschen är inte heller särskilt avskräckande, enligt Heydorn. Han berättar att ett snitt för branschen ligger kring p/e-talet 30. Det branschen behöver jobba med härnäst är att göra sporten ren från ovårdat språk och politiska åsikter, anser förvaltaren.

– De stora ligorna har infört nolltolerans mot ovårdat språk och att propagera för politiska åsikter. Blizzard stängde av en spelare 2019 i Overwatch-ligan efter att en spelare kommenterat Hongkong-demonstrationerna och det politiska läget i en intervju. Det blev ett ramaskri mot Activision för att de stängde av spelaren och folk bestämde sig för att bojkotta spelet.

Branschens konjunkturkänslighet

Samtidigt som liveeventen har påverkats av coronaviruspandemin har branschen i sin helhet stått emot bra. Branschen i sin helhet är heller inte särskilt konjunkturkänslig.

– Spelen säljer otroligt bra och själva ligorna har fortsatt bra medan livedelen har försvunnit för tillfället. Efterfrågan på spel är jättestark just nu.

MISSA INTE: Plattform för framtidens avkastning

Vad gäller e-sportens framtid är Inge Heydorn inte blyg i sina prognoser. Desto mer e-sporten blir accepterad som en riktig sport, desto mer kommer branschtillväxten kunna vara. Förvaltaren ser själv potential i e-sport som en olympisk sport inom en så snar framtid som tio år. 

– Vi skulle inte bli förvånade om e-sport i aggregerad form är en av världens topp fem största sporter i termer av utövare och tittare inom en tioårsperiod. Vissa delar kan till och med vara med på OS-programmet. Samtliga stora reklamköpare som i dagsläget lägger pengar på TV- och internetreklam kommer även ha en exponering mot e-sport. När fler större aktörer fått upp ögonen för detta öppnar sig en enorm potential för e-sportsbolagen.

Unga Aktiesparare är en ideell organisation som erbjuder en rolig & trygg plattform för unga som vill lära sig mer om aktier, fonder, sparande, privatekonomi & andra investeringsformer.

Köp till dig eller någon annan!

Prova på medlemskap

0 kr/år
  1. Vissa interaktiva live-webinar

  2. Vissa fysiska event

  3. Vissa on-demand kurser

Standard medlemskap

349 kr/år
  1. Interaktiva live-webinar varje vecka

  2. Fysiska medlemsträffar nära dig

  3. On-demand kurser

  4. Utbildning, konferens & företagsbesök

  5. Rabatter & digitala resurser

  6. Fysisk medlemstidning 4 ggr/år

Standard medlemskap + tidning

449 kr/år
  1. Interaktiva live-webinar varje vecka

  2. Fysiska medlemsträffar nära dig

  3. On-demand kurser

  4. Utbildning, konferens & företagsbesök

  5. Rabatter & digitala resurser

  6. Fysisk medlemstidning 4 ggr/år

Fyll i ditt personnummer med 12 siffror för att hämta dina uppgifter

Är personen under 15 år? Klicka här.

Vad ingår i medlemskapet?

  1. Kurser & interaktiva live-webinar

    Läs mer
  2. Medlemsträffar, företagsbesök & konferenser

    Läs mer
  3. Rabatter, tidningar & digitala resurser

    Läs mer