Foto: Cliens Fonder.

Förvaltaren: Så köper du rätt småbolagsaktier

Bli medlem i Unga Aktiesparare här

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 3 2024 

Många dras till småbolagens investeringsarena eftersom dessa historiskt sett har vuxit snabbare än större bolag. Stock Magazine tar hjälp av småbolagsförvaltaren Carl Sundblad för att klargöra hur man hittar vinnarna bland Micro Cap, vilka nyckeltal som är viktigast och vilka fallgropar man bör undvika.

Småbolagens naturliga tillväxtfördel

Efter nästan sju år på SEB:s svenska- och nordiska aktieteam fick Carl Sundblad upp ögonen för kapitalförvaltaren Cliens, som sökte förvaltare till en nystartad småbolagsfond. 2016 hoppade han på tåget och åtta år senare är det en av Sveriges klart mest framgångsrika småbolagsfonder. Med gott självförtroende efter framgången med småbolagsfonden kände Carl Sundblad att det fanns gott om mindre bolag han gärna hade investerat i, varpå Cliens Micro Cap startades.

 – Småbolagsfonden hade en bra historik. Men efter några år insåg vi att det fanns gott om mindre bolag som vi gärna skulle vilja inkludera. Småbolagsfonden hade blivit alltför bred och de minsta bolagen hade inte bidragit tillräckligt till portföljen. Därför startade vi Cliens Micro Cap 2020, berättar Carl Sundblad.

Den gängse definitionen som marknaden har är att om bolaget har max 1 procent av börsens totala värde är det ett ”småbolag”. Har bolaget max 0,1 procent av börsens totala värde klassas det till ”Micro Cap”. I ungefärliga termer har ett småbolag ett börsvärde upp till 90 miljarder kronor. Ett Micro Cap-bolag ett börsvärde upp till 9 miljarder kronor.

– Det låter på namnet som att det är väldigt små bolag i Micro Cap. Men alla bolag i vår portfölj har en lång historik och har fått en viss storlek. Det är inte de allra minsta bolagen. De mindre bolagen i vår portfölj i dag har runt 500 miljoner i börsvärde. De största bolagen i portföljen ligger runt 10 miljarder kronor i börsvärde beroende på dagsform.

Inom Micro Cap-segmentet blir det en helt annan börsexponering än den som fås hos små- och storbolagen. De största bolagen på börsen hittar vi främst inom verkstad, bank och telefonoperatörer. Dessa växer i många inte växer mer än BNP. Enligt Carl Sundblad har småbolagen en naturligt högre tillväxttakt och kan i större utsträckning kontrollera sitt öde genom att exempelvis ta sig an nya marknader eller utveckla produkten. Carl Sundblad menar att det är svårare för de största bolagen att ta nya marknader om de redan finns i hela världen. Hos Micro Cap-bolagen kan det räcka att expandera sin verksamhet ut i Europa för att mångdubbla sin verksamhet. Det ger en annan tillväxtpotential. 

Carl Sundblad berättar att det bland Micro Cap-bolagen finns ett större osäkerhetsintervall och inte lika mycket vägledning från analytiker. I stället använder Cliens historien som en bra vägvisare för framtiden. 

– Jag tittar på bolagens historik. De ska vara lönsamma, vilket bara hälften av bolagen i Micro Cap är. Genom att utesluta de bolag som inte tjänar pengar tar man bort en hel del osäkerhetsfaktorer eftersom man då kunnat påvisa att affärsmodellen är bärkraftig. 

Hitta vinnare med 15/10/10-regeln

Att bolagen visat sig vara lönsamma över tid är ett måste för att kvala in i Carl Sundblads fond. Bland Micro Cap-bolagen finns cirka 400 stycken som är lönsamma i Norden. Ungefär en tiondel av dem ska få plats i Cliens Micro Cap. 

En regel Carl Sundblad använder sig av för att sålla bland dessa är 15/10/10-regeln. Den innebär att han letar efter bolag som över tid har 15 procents avkastning på eget kapital, 10 procents rörelsemarginal och 10 procents vinsttillväxt. 

– Påfallande många av de bästa aktierna över tid kvalar in på 15/10/10-regeln. Investmentbolaget Latour har snarlik filosofi. Här hittar vi kvalitativa jaktmarker för att hitta bra småbolag. Självklart kan siffrorna ett visst år avvika från detta. Men över tid ser vi gärna att bolagen uppfyller dessa finansiella kriterier. 

Förutom de finansiella nyckeltalen tar även analysprocessen sin grund i vart bolaget kan tänkas vara om fem år. Först skapar sig förvaltarteamet en bild av vad bolaget kan tänkas omsätta, tjäna och vilken multipel aktien kan tänkas handlas för fem år framåt. Baserat på femårsprognosen räknas den årliga avkastningspotentialen ut. Där vill Sundblad hitta 12-15 procent i årlig avkastningspotential för att det ska vara intressant. 

– Ger börsen 8 procent över tid och vi siktar på 12-15 procent har vi också råd att ha lite fel. Så länge vi har mer rätt än fel brukar det bli bra, förklarar han. 

Köp bolag som redan är bra

Förutom de finansiella nyckeltalen fortsätter analysprocessen i fyra delar:

  • Historik.
  • Affärsmodell.
  • Operationell risk.
  • Marknadsposition.

För att vara med i fonden vill Carl Sundblad att bolagen ska ha en lång och konsekvent historik för att få ett kvitto på att bolagets produkter eller tjänster efterfrågas och att de klarat att leverera resultat i olika delar av en konjunkturcykel. 

– Undvik den initiala kommersialiseringsrisken. Köp sådant du vet fungerar. Det finns massa fantastiska idéer som inte blir till lönsamma företag och där uppstår de största förlusterna. Köp bolag som redan är lönsamma och undvik ”turnarounds”. 

För att kvala in på Carl Sundblads radar ska även affärsmodellen vara enkel. Den ska kunna förklaras lika fort som det tar att åka två våningar i en hiss. Om man måste vara ingenjör eller medicintekniker för att förstå affärsmodellen passar bolaget inte in i Cliens investeringsfilosofi. 

Bolaget ska även ha en bra marknadsposition. Inom Micro Cap-segmentet finns sällan några världsledare. Men det går också att hitta bolag som har en stark position i sin nisch där det finns höga inträdesbarriärer. Det gör i sin tur att bolaget kontrollerar prissättningen av sina produkter. 

I analysprocessen bör man, enligt Carl Sundblad, även se över den operationella risken. Micro Cap-fonden är verksam i geografier som förvaltarna känner sig bekväma med, vilket naturligt blir Sverige och Norden. Desto längre bort bolaget är verksamt desto högre blir risken.

”Då blir vi förmodligen intresserade”

Ägarbild och ledarskap är ytterligare faktorer som spelar in i Cliens investeringsprocess. Inte minst bolagskulturen som förmedlas. Kulturen förklarar Carl Sundblad mäts genom att det är ett bolag man själv velat jobba på om man hade den kompetensen eller var bosatt där bolaget är verksamt. Kulturen är en viktig faktor för att kunna skala och bli större genom att de anställda vet hur de ska bete sig mot kunderna och leverantörerna. 

Som sista pusselbit bevakas även omvärlden och strukturella trender för att säkerställa att bolagets affärsidé får en skjuts av i vilken riktning världen är på väg. Några av megatrenderna Carl Sundblad och hans team fokuserar på är hållbarhet, digitalisering, automation, samt hälsa- och sjukvård. 

– Det här är fyra områden vi tror på där det kommer finnas efterfrågan på produkter och investeringar som söker sig till dessa områden. Digitaliseringen kommer fortsätta och automation är nödvändigt. Samtidigt blir de äldre fler och behovet av sjukvård ökar. De som kan effektivisera sjukvården kommer att ha en bra tid i många år. Då tänker vi var bolaget kan tänkas vara om fem år. Det vill säga vad det kan omsätta och tjäna och till vilken multipel de kan göra det. Får vi våra 12-15 procent årligen i avkastningspotential är vi förmodligen intresserade, säger Carl Sundblad.

LÄS OCKSÅ: Konsten att hitta de bästa aktierna

MISSA INTE: 1 000 procent på tio år – hitta börsens riktiga vinnaraktier

Unga Aktiesparare är en ideell organisation som erbjuder en rolig & trygg plattform för unga som vill lära sig mer om aktier, fonder, sparande, privatekonomi & andra investeringsformer.

Köp till dig eller någon annan!

Bas medlemskap

0 kr/år
  1. On-demand grundkurser

  2. Fysiska medlemsträffar nära dig

  3. Vissa interaktiva live-webinar

Fyll i ditt personnummer med 12 siffror för att hämta dina uppgifter

Standard medlemskap

349 kr/år
  1. On-demand kurser

  2. Interaktiva live-webinar varje vecka

  3. Fysiska medlemsträffar nära dig

  4. Utbildning, konferens & företagsbesök

  5. Rabatter & digitala resurser

  6. Fysisk medlemstidning 4 ggr/år

Fyll i ditt personnummer med 12 siffror för att hämta dina uppgifter

Premium medlemskap

449 kr/år
  1. On-demand kurser

  2. Interaktiva live-webinar varje vecka

  3. Fysiska medlemsträffar nära dig

  4. Utbildning, konferens & företagsbesök

  5. Rabatter & digitala resurser

  6. Fysisk medlemstidning 4 ggr/år

Fyll i ditt personnummer med 12 siffror för att hämta dina uppgifter

Vad ingår i medlemskapet?

  1. Kurser & interaktiva live-webinar

    Läs mer
  2. Medlemsträffar, företagsbesök & konferenser

    Läs mer
  3. Rabatter, tidningar & digitala resurser

    Läs mer