Foto: Husqvarna.

Investorbolagets klipp – unikt samarbete med Liverpool FC

Bli medlem i Unga Aktiesparare här

Husqvarna blir officiell partner för planskötsel på storklubben Liverpool FC:s träningsanläggningar. “Vi ser fram emot att göra många bra saker tillsammans, både på och utanför planen, säger Yvette Henshall-Bell, President Europe, Forest & Garden Division på Husqvarna. 

Premier League-klubben Liverpool FC:s planskötarteam har använt sig av Husqvarnas robotgräsklippare för att ta hand om grönytorna på träningsanläggningarna AXA Training Centre och AXA Melwood Training Centre sedan 2021.  

Nu står det klart att samarbetet mellan de två parterna utökas. Husqvarnas olika teknologier och lösningar kommer att införlivas i klubbens dagliga rutiner för underhållandet av planerna.  

“Husqvarna kommer därmed att ha en central roll i att skapa och bibehålla optimala spelförhållanden på elitnivå, för såväl match som träning”, skriver bolaget i ett pressmeddelande där det tydliggörs att det handlar om flerårigt, globalt avtal mellan Liverpool och Husqvarna. 

– Vi är otroligt glada över partnerskapet med Liverpool FC, en globalt erkänd och prestigefylld institution som delar våra värderingar, vårt innovativa förhållningssätt och engagemang för hållbarhet. Tillsammans skapar vi upplevelser för fans och kunder världen över, och vi ser fram emot att göra många bra saker tillsammans, både på och utanför planen, säger Yvette Henshall-Bell, President Europe, Forest & Garden Division på Husqvarna. 

Får inte klippa på Anfield

Husqvarna skriver vidare att bolaget kommer att få exponering på de digitala skärmarna på klassiska Anfield Stadium under Liverpools matcher i Premier League. Dessa syns årligen av omkring 400 miljoner personer, enligt bolaget. Liverpool kommer även att marknadsföra Husqvarna i sina sociala medie-kanaler som sammanlagt följs av drygt 186 miljoner individer. 

Husqvarnas robotgräsklippare kommer dock inte att användas i själva planskötseln på Anfield. 

–  Vi hade gärna velat att robotarna klipper gräset. Men som jag förstått det ska det mycket till för att en vaktmästare ska släppa sin gräsklippare på hemmaplan, säger Husqvarnas presschef Henrik Sjöström till Dagens industri. 

Liverpool FC är en av världens absolut största och mest framgångsrika fotbollsklubbar. Föreningen, som har ett stort supporterfölje i Sverige, har vunnit den engelska högstaligan 19 gånger och Champions League/Europacupen vid sex tillfällen.  

Den gångna säsongen slutade det stjärnspäckade laget med spelare som Mohammed Salah, Darwin Nunez, Cody Gakpo och Virgil Van Dijk på tredje plats i Premier League.  

Aktien stiger

Småländska Husqvarna, som lanserade världens första robotgräsklippare 1995, har haft det motigt på börsen på sistone.  

Sett över det senaste året är aktien ned omkring 11 procent. Kursen lyfter dock med runt 2 procent efter det att samarbetet med Liverpool presenterats. 

Det har länge gått rykten i marknaden om att tyska teknikjätten och samarbetspartnern inom batteritillverkning, Bosch, ska vara intresserat av att köpa upp Husqvarna.  

Småspararfavoriten Investor är dock alltjämt största ägare i Husqvarna. Investmentbolaget kontrollerar 16,8 procent av kapitalet och 33,8 procent av rösterna. Det går att jämföra med de 12,0 respektive 4,4 procent av rösterna samt kapitalet som innehas av näst störste ägaren Bosch. Samtidigt utgör innehavet i Husqvarna mindre än 1 procent av Investors totala substansvärde.

Även investmentbolaget Lundbergs är en betydande ägare i Husqvarna med 7,6 procent av kapitalet och 25,7 procent av rösterna. 

LÄS OCKSÅ: Fortsätt bara spara – bygg ditt drömliv: ”Lätt blir rätt”

MISSA INTE: 1 000 procent på tio år – hitta börsens riktiga vinnaraktier

Unga Aktiesparare är en ideell organisation som erbjuder en rolig & trygg plattform för unga som vill lära sig mer om aktier, fonder, sparande, privatekonomi & andra investeringsformer.

Köp till dig eller någon annan!

Bas medlemskap

0 kr/år
  1. On-demand grundkurser

  2. Fysiska medlemsträffar nära dig

  3. Vissa interaktiva live-webinar

Standard medlemskap

349 kr/år
  1. On-demand kurser

  2. Interaktiva live-webinar varje vecka

  3. Fysiska medlemsträffar nära dig

  4. Utbildning, konferens & företagsbesök

  5. Rabatter & digitala resurser

  6. Fysisk medlemstidning 4 ggr/år

Premium medlemskap

449 kr/år
  1. On-demand kurser

  2. Interaktiva live-webinar varje vecka

  3. Fysiska medlemsträffar nära dig

  4. Utbildning, konferens & företagsbesök

  5. Rabatter & digitala resurser

  6. Fysisk medlemstidning 4 ggr/år

Fyll i ditt personnummer med 12 siffror för att hämta dina uppgifter

Är personen under 15 år? Klicka här.

Vad ingår i medlemskapet?

  1. Kurser & interaktiva live-webinar

    Läs mer
  2. Medlemsträffar, företagsbesök & konferenser

    Läs mer
  3. Rabatter, tidningar & digitala resurser

    Läs mer