Bli medlem i Unga Aktiesparare här
Influencern, entreprenören och tidigare bloggaren Isabella Löwengrip använder sig av en egen slags aktieanalys som komplement till de mer traditionella metoderna. ”Sedan jag började testa strategin är bolaget upp 14 procent”, säger hon till Dagens industri.
Isabella Löwengrip, som gjorde sig känd som bloggaren ”Blondinbella” när hon slog igenom i unga år, har utvecklat ett eget analyssynsätt när det kommer till konsumentbolag som har en målgrupp som är omkring tolv år och äldre.
– Det är en helt ny grej. Den går ut på att analysera via hashtaggar. Det finns fantastiska verktyg. Så som candlesticks och teknisk analys, men de kan vara svåra att förstå sig på. Det här är en enkel grej, även om jag inte har någon evidens för den som så, säger Isabella Löwengrip i Dagens industris Börskoll.
Isabella Löwengrip berättar att hon brinner mycket för att investera på börsen och har hållit på med det sedan hon var 18 år gammal.
SE ÄVEN: Stort guldregn: Så mycket kan Volvo ge i utdelning
Gått plus på Lyko
Hashtag-strategin går att applicera på ett bolag som Lyko.
– Det går att se hur deras målgrupp kommunicerar om bolaget i sociala medier och vad den tycker om bolaget. Lyko har totalt 200 miljoner visningar. Normal, som inte är börsnoterat, har fått sin hashtag visad fem miljarder gånger.
Just Lyko har Isabella Löwengrip gjort en 14-procentig avkastning i sedan hon investerade.
– Hashtagstrategin är mest för skojs skull och jag följer även Rusta lite grann på det här sättet. Jag försöker att testa. Men jag har en känsla av att det finns någonting i att hela tiden kunna se och följa ”buzzet”.
MISSA INTE: Chefsstrategen: Köpvärda aktier att slå till på nu
Tror på bolaget
Isabella Löwengrip konstaterar att det finns många säljrekommendationer på Lyko som har tagit upp lån för att investera i bland annat fabriksytor.
– Men mycket handlar om potentiell tillväxt och jag har en egen tro på att bolaget kan hantera de här kostnaderna och att investeringarna kommer att löna sig.