Foto: Privat.

Konsumentaktier med kurspotential: ”Hög rabatt”

Bli medlem i Unga Aktiesparare här

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 4 2024

Håll koll på snabba skiften, förändringar och tvära kast. Det är några av erfarna detaljhandelsanalytikern Aurore Tigerschiölds bästa råd till den som vill göra lyckosamma investeringar i aktier inom konsumentsektorn. “Det är ett väldigt tufft konkurrenslandskap”, säger hon.

Aurore Tigerschiöld har arbetat omkring två och ett halvtår som detaljhandelsanalytiker på DNB Markets och ser tillbaka på en intensiv tid som inneburit stora svängningar.

– Jag bevakade en bred variation av bolag inom retailklustret. Jag följde allt från AAK till H&M och Clas Ohlson och var med och tog fram en större sektorprodukt där vi kollade närmare på trender och nyhetsflödet med ambition att addera mervärde till våra kunder, säger Aurore Tigerschiöld, som sedan den 14 oktober arbetar på SEB:s avdelning för corporate finance.

Något som Aurore Tigerschiöld lyfter fram är konkurrensen från de två kinesiska bolagen Shein och Temu som vuxit explosionsartat de senaste åren.

– Data visar på att omkring 70 procent av svenskarna har gjort åtminstone något köp på de två kinesiska plattformarna. Det kan komma att bli ett växande problem för inte minst mindre bolag men också för de aktörer som erbjuder liknande sortiment och erbjudande.

Aurore Tigerschiöld konstaterar att olika teman inte sällan sätter tonen i konsumentsektorn från en tid till annan. Ett par sådana på senare tid har gått att hitta i ökade fraktkostnader, en svagare krona samt ett allt hårdare konkurrenslandskap. Samtidigt har inköpspriserna varit lägre under en tid medan problematiken runt Röda Havet har ställt till det med fraktpriserna.

– Sedan hade jag nog trott på en större återhämtning under andra halvåret 2024 i och med att inflationen börjat normaliseras i och att vi sett sjunkande räntor. Kunderna borde börja komma tillbaka mer. Men trots en viss positiv tillväxt i volymer samt ett bättre makro läge lär en mer substantiell återhämtning hos kunden att dröja.

Hur ser du på de noterade konsumentbolagen rent generellt?

 – Marknadsdata indikerar att vi är på väg i rätt riktning. Inflationen har fallit och handeln tror på en ljusare framtid. Men pristrycket på konsumenten försvinner inte över en natt och man letar fortsatt efter ”value for money”. Tydligare tecken på att kundens budget blir starkare och mer stabil lär bli triggers för retail aktierna framöver. Värderingsmässigt har aktier i retailbraschen handlats till en relativt hög rabatt, så det kan bli ett rätt stark effekt när det väl lossnar.

Bolagen som lyckats bäst

Det finns ett många listade konsumentbolag på Stockholmsbörsen. För sektorn som helhet har de senaste åren, med inflation och räntor som skjutit i höjden inte minst påverkat av covidpandemin och Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina, varit tuffa.

Men det finns bolag som har klarat sig bättre än vad andra har.

– Clas Ohlsson och Rusta har verkligen gjort det bra. De har lyckats sälja sina produkter till låga priser men med bra kvalitet. Det har varit jobbigare för till exempel H&M. De har tappat lite av sina tidigare konkurrensfördelar och haft svårt att hitta tillbaka till sitt “fashionerbjudande”. Däremot har bolaget gjort ett gediget arbete genom att effektivisera och omorganisera verksamheten för att nå kunderna bättre.

Just större förändringar, både interna och strukturella, återkommer Aurore Tigerschiöld till flera gånger om.

– Det går att se att flera bolag stängt ned olönsamma verksamheter och fabriker. AAK är ett sådant exempel. Sedan har Axfood lanserat sitt nya automationslager i Bålsta för att kunna bli effektivare i drift. Detaljhandelsbranschen är väldigt volatil och det gäller att vara handlingskraftig och skapa sig en flexibilitet för att kunna hantera när kostnaderna stiger och när kunderna efterfrågan förändras drastiskt.

Aurore Tigerschiöld vill inte ge några enskilda tips på bolag att investera i. Men hon betonar att hon är imponerad av resan som just Axfood har gjort.

– Axfood har genomfört flera förändringar och blivit väldigt flexibelt. De har investerat i den infrastruktur som krävs för att kunna minska kostnadsbasen och vara starka i sin drift. Sedan har Axfood även sina olika butikskoncept och prisklasser som talar till alla olika typer av kunder.

Även om Aurore Tigerschiöld inte längre bevakar detaljhandelsbranschen dagligen i sitt arbete är hon tydlig med att hon fortsatt följer den med stort intresse.

– Detaljhandeln utgör en tiondel av Sveriges BNP och står för var femte persons karriär och inbringar var sjunde skattekrona till landet. Det blir som en form av sammankoppling mellan privatpersonen och det finansiella livet i övrigt. Det gör det extra spännande och många av bolagen är ju enkla att relatera till eftersom man själv kanske är kund och köper deras produkter mer eller mindre regelbundet.

När det kommer till framtida skiften lyfter Aurore Tigerschiöld fram att det ser olika ut beroende på om det handlar om bolag som rör sig inom fysisk butikshandel eller handel på nätet.

– Jag tror att det är viktigt att hålla koll på lågprishandeln. Det är en marknad som växer snabbt och här gäller det att bolagen hänger med i svängarna. De som lyckas uppgradera sina butiker och sitt sortiment samt ha rätt typ av erbjudanden till sina kunder är de som kommer att bli vinnare. Bolagen behöver ta åtgärder internt för att bygga en högre lönsamhet och inte få sina marginaler pressade. Flexibilitet och snabbhet kommer att hänga ihop med leverans och i slutändan med hur aktierna presterar på börsen.

LÄS OCKSÅ: Skattehöjning på aktier – med 400 (!) procent

SE ÄVEN: Då kan Stockholmsbörsen ta revansch: ”Bästa aktierna”

Köp den perfekta julklappen till en ung investerare!

Lilla julklappen

349 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Klassiska julklappen

449 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Stora julklappen

699 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Fyll i ditt personnummer med 12 siffror för att hämta dina uppgifter

Vill du läsa mer om våra julmedlemskap? - Klicka här

Vill du bli medlem själv? - Klicka här