Nestlé är ett schweiziskt livsmedelsbolag som sedan många år toppat listan som världen största livsmedelsföretag, mätt i total inkomst. Företaget finns representerat i över hundra länder och har en produktportfölj innehållande allt från godis till kattmat. Bolaget är noterat på den schweiziska börsen och huvudkontoret ligger i staden Vevey.
Så började det…
Det var apotekaren Heinrich Nestlé som 1866 lade grunden till företaget genom skapandet utav ett mjölkpulver som tillsatte mineraler och således kunde säljas som bröstmjölksersättning. Heinreichs pulver såldes lokalt i Vevey under de första åren innan konkurrensen börjades kännas av, framför allt från företaget Anglo-Swiss som öppnat sin första fabrik där kondenserad mjölk tillverkades. Konkurrensen var hård och 1875 valde herr Nestlé att sälja det framgångsrika företaget till tre lokala affärsmän som var beredda att satsa ordentligt. Bland annat såg de styrkan i Anglo-Swiss och slogs 1905 samman med de under namnet Nestlé. Eftersom Anglo-Swiss redan etablerat fabriker och försäljningskanaler runt om i Afrika, Asien, Sydamerika och Australien kunde Nestlés affärsverksamhet nu utvecklas kraftigt. För att stärka handeln ytterligare öppnades även ett kontor i London.
Och i Sverige…
Året 1962 gjorde Nestlé sitt intåg på den svenska marknaden genom att köpa Findus som då tillhörde Marabou. Det första fokusområdet barnmat utvidgades snabbt till att även innefatta drycker, pulverkaffet Nescafé och osockrad frukostvälling för vuxna. Det idag förmodligen kändaste produktmärket i Sverige är kaffemärket Zoéga. Företaget köptes upp 1986 och har sedan dess bidragit till stabila inkomster för Nestlés Sverigeverksamhet.
Marknadsföringen
Trots att Nestlé som företag är bekant i Sverige är det istället deras produkter med respektive varumärke som har blivit kända på marknaden: After Eight (choklad), Nespresso (kaffe) och San Pellegrino (kolsyrat vatten) tillhör några utav de största produkterna vars varumärke är värderat till miljonbelopp. Inom många utvecklingsländer förs fortfarande en aktiv marknadsföring av bröstmjölksersättningen som kritiserats hårt genom åren, bland annat för att pulvret inte når upp till Världshälsoorganisationens mått för sund barnmat och även för att den uppmuntrar kvinnor till att avstå amning. Nestlé var även ett utav företagen som 2013 sålt hästkött marknadsfört som nötkött. Företaget har tagit åt sig av kritiken och uttrycker tydligt att de baserar sina affärsprinciper på näring, hälsa och välbefinnande med stort fokus på kvalitétsgaranti och produktsäkerhet.