Över 30-årigt vd-skap värt miljarder: ”Blir aldrig riktigt nöjd”

Sedan 1988 har Gerteric Lindquist varit med och lagt grunden för Nibes enorma expansion. Han har tagit värmeteknikbolaget från Markaryd till höga höjder och blivit miljardär på resan. “Jag tycker att jobbet är så oerhört roligt”, säger koncernchefen.

Denna artikel framgår ur Stock Magazine nummer 1 2021

Gerteric Lindquist, bördig från Nybro kommun, kom i kontakt med Nibe redan som 26-åring 1978 och spenderade tre år i rollen som exportchef. Efter en utflykt till Eskilstuna och ett liknande uppdrag på dåvarande Assa Stenman återvände han till småländska Markaryd för att bli vd på Nibe 1988.

– Då omsatte hela gruppen, som även bestod av elementdelen Backer, omkring 250 miljoner kronor. Jag kände ju till Nibe väl sedan tidigare och som relativt ung 36-åring var det skönt att organisationen inte var alldeles för stor. Det blev en rätt mild övergång och jag fick chansen att lära mig saker och ting, säger Gerteric Lindquist.

Nibe var från början ett familjeföretag. Gerteric Lindquist var en av personerna som var med om att köpa ut bolaget hösten 1989 och skapa koncernen Nibe Industrier. Vid en framåtblick till 2021 går det inte att säga något annat än att han har varit med och lett en enorm resa.

2019 omsatte Nibe, som nu har stor närvaro över hela världen och har gjort sig känt som en riktig förvärvsmaskin, 25 miljarder kronor och gjorde ett resultat på 2,1 miljarder kronor efter skatt. Värmeteknikbolaget har omkring 17 000 anställda globalt.

– Det är klart att det har varit fantastiskt att ha fått vara med och uppleva utvecklingen. Men att det har gått så pass bra för Nibe handlar om så mycket mer än att jag har varit vd. Vi har haft en långsiktighet och sett till att vara konsekventa. Det har gjort att vi har lyckats hitta produktlösningar som har varit attraktiva på marknaden.

LÄS MER: Förändringarnas stora mästare:

Kan du ge några exempel på där långsiktigheten kommit extra mycket till nytta?

– Vi sätter alltid kunderna först. Om något blir fel ser vi till att rätta till det. Om Nibe ger sig in på en ny marknad, till exempel i Nederländerna, så görs det ordentligt med en tydlig tanke om att vi ska lyckas där. Det är väldigt bra sett ur ett aktieägarperspektiv och har tjänat oss väl.

Nibe, som nu består av tre affärsområden i “Stoves”, “Element” och “Climate Solutions”, gjorde entré på Stockholmsbörsen 1997. Sedan dess har aktien stigit över 24 000 procent. Gerteric Lindquist är noggrann med att följa pilotskolan och äger över 23 miljoner aktier i bolaget han styr. Innehavet är värt över 6 miljarder kronor, i slutet av januari 2021.

– Det är inget jag tänker särskilt mycket på. Jag hade ju inte behövt komma in till kontoret varje dag på grund av min finansiella ställning, men jag tycker att jobbet är så oerhört roligt. Jag brinner verkligen för innovation och för att vara med och skapa hållbara och energieffektiva lösningar.

Hur skulle du beskriva kulturen i Nibe?

– Det är en väldigt kamratlig stämning som även är mycket präglad av effektivitet. Vi försöker att röra oss och arbeta snabbt utan att för den delen överarbeta. Om du inte ligger i alla timmar under arbetsdagen blir resultatet inte särskilt bra, säger Gerteric Lindquist, och fortsätter:

– Sedan är vi försiktiga, balanserade och vill vara pålitliga. Om någon besöker en av våra fabriker i Markaryd går det att se att vi har en modern maskinpark och att alla jobbar hårt och fokuserat. Sedan är vi även väldigt engagerade i Småland och i de samhällen där vi har verksamheter.

MISSA INTE: Därför splittar Investor sin aktie

På senare tid har Nibe blivit uppmärksammat för att vara en aktie som passar bra in i den så kallade ESG-trenden. Hållbarhet är något som finns i såväl Nibes eget som i det småländska DNA:et, anser Gerteric Lindquist.

– Vi är noggranna med hur vi använder våra resurser och är noga med att våra produkter ska vara så hållbara som möjligt. Miljön ska gynnas av det vi gör.

Inte sällan får Gerteric Lindquist frågan om hur länge han ska fortsätta som vd när han nu är inne på sitt 33:e år på posten. Själv har han dock inte satt någon tidsgräns för hur länge han ska leda Nibe.

– Förändringar ska genomföras när de behöver göras. Inte bara för att. Så länge jag tycker att det är roligt och utvecklande kommer jag att fortsätta så länge styrelsen vill det. Jag kan inte gå och tänka på när det blir dags att lägga av, för då har ju tanken redan börjat slå rot. Jag har inga planer på att bli en “lame duck” som bara står i vägen.

Gerteric Lindquist understryker att det är viktigt för Nibe att fortsätta på den inslagna vägen.

– Om vi kan fortsätta att navigera försiktigt och kontrollerat med en långsiktig horisont och tro på det vi gör har vi goda förutsättningar. Vi ska behålla vår kompetens och göra ändringar varsamt i takt med att världen utvecklas. Vi ska fortsätta att vara nyfikna och hungriga. Sedan gäller det att aldrig bli riktigt nöjd. Visst, vi ska glädjas åt framgångar, men också hela tiden se till att dra lärdomar och göra saker ännu bättre.

Unga Aktiesparare är en ideell organisation som erbjuder en rolig & trygg plattform för unga som vill lära sig mer om aktier, fonder, sparande, privatekonomi & andra investeringsformer.

Köp till dig eller någon annan!

Prova på medlemskap

0 kr/år
  1. Vissa interaktiva live-webinar

  2. Vissa fysiska event

  3. Vissa on-demand kurser

Standard medlemskap

349 kr/år
  1. Interaktiva live-webinar varje vecka

  2. Fysiska medlemsträffar nära dig

  3. On-demand kurser

  4. Utbildning, konferens & företagsbesök

  5. Rabatter & digitala resurser

  6. Fysisk medlemstidning 4 ggr/år

Standard medlemskap + tidning

449 kr/år
  1. Interaktiva live-webinar varje vecka

  2. Fysiska medlemsträffar nära dig

  3. On-demand kurser

  4. Utbildning, konferens & företagsbesök

  5. Rabatter & digitala resurser

  6. Fysisk medlemstidning 4 ggr/år

Fyll i ditt personnummer med 12 siffror för att hämta dina uppgifter

Är personen under 15 år? Klicka här.

Vad ingår i medlemskapet?

  1. Kurser & interaktiva live-webinar

    Läs mer
  2. Medlemsträffar, företagsbesök & konferenser

    Läs mer
  3. Rabatter, tidningar & digitala resurser

    Läs mer