Trender kommer och går. Kalmaritisk lojalitet, kundkontakt och balanserad innovationsförmåga består. “Det gäller att ha öppna ögon och ta tag i saker”, säger Electragruppens vd Anneli Sjöstedt.
Denna artikel framgår ur Stock Magazine nummer 1 2021
Electra Gruppen är bolaget som grundades 1949 i Kalmar. Över 70 år senare har bolaget aldrig visat ett negativt resultat och pandemiåret 2020 var inget undantag. Med en bred portfölj av tjänster och produkter riktade mot företag som verkar inom hemelektronik och telekombranscherna står bolaget stadigt i den småländska myllan.
Bland annat har Electra förvärvat EM Home och ingått ett varumärkessamarbete med Elon. 2002 tog Anneli Sjöstedt rollen som finanschef för att 2012 ta över som vd. Med snart 20 år bakom sig i verksamheten har hon varit med iden digitala transformationen som har präglat de senaste årtiondena. Sedan 2009 har Electra varit noterat på Stockholmsbörsen.
– Det händer ju mycket i omvärlden som gör att vi har fått växa med det som sker. Vi har till exempel e-handel som knappt fanns när jag började för snart 20 år sedan och vi erbjuder tjänster nu som vi inte gjorde tidigare. Det är ett helt annat sätt att handla på, säger Anneli Sjöstedt.
LÄS MER: Över 30-årigt vd-skep värt miljarder: ”Blir aldrig riktigt nöjd”
Att tillväxt och förnyelse sitter i väggarna hos Electra är tydligt. Med 45 anställda och en omsättning på 700 miljoner i början av 2000-talet har bolaget i dag 150 anställda och omsätter runt 2 miljarder kronor. Hemelektronik- och telekombranscherna är två branscher har i allra högsta grad påverkats av konsumenternas förändrade köpbeteende och den tekniska utveckling som ständigt sker.
– Speciellt i min roll som vd är det väldigt viktigt för mig att hela tiden vara uppdaterad med. vad som händer i vår omvärld. Vi tittar framför allt mot Asien och USA för att urskilja trender och nyheter som vi sedan kan ta med oss tillbaka hem.
Två starka trender som Anneli Sjöstedt ser, både för bolaget men också globalt, är en övergång från försäljning av produkter till tjänster och en allt mer abonnemangsbaserad ekonomi. Även om e-handel har varit en faktor länge nu finns det fortfarande mer att utveckla och anpassa.
– Vi kommer att fortsätta att ha butiker. Frågan är bara hur de kommer att se ut. Vi kikar på Amazon som har gjort det ganska länge med obemannade butiker. Där kanske vi kan vara med och sälja den typen av produkter också. Skulle man till exempel se att det går att hyra sin soffa på abonnemang i stället för att köpa den? Genom att ha öppna ögon och ta tag i saker när de kommer så överlever vi som bolag.
MISSA INTE: Laddar för hållbar framtid
Electra har gynnats av covid-19-pandemin just för att de säljer produkter som folk har varit intresserade av att köpa, bland annat tv-apparater, datorer och vitvaror. Med pandemin följer ett stort mått osäkerhet som försvårar planering och långsiktighet. Trots det har Electra lyckats att öka sin omsättning med bibehållna marginaler och ser till att leva upp till sin slogan “Lönsamhet före volym”.
– Vi är försiktiga smålänningar. Det kanske kan uppfattas som tråkigt. Men å andra sidan står vi för andra värden som att vi ska vara trygga att göra affärer med. Trots det ligger vi i framkant när det handlar om IT och teknologi.
Att Electra är baserat i Kalmar ser Anneli Sjöstedt som en fördel. Med tiden har bolaget lyckats att attrahera lojala medarbetare som stannar länge. Det är en tydlig framgångsfaktor.
– De anställda är våra viktigaste resurser och vi försöker göra vad vi kan för att få dem att må bra. Att vi jobbar i Kalmar ger också andra fördelar, bland annat när det gäller logistik.
Att Electra är ett bolag att räkna med står klart. Där andra satsar mycket resurser på marknadsföring satsar Electra på att vara en trygg partner att lita på. Det verkar, än så länge, vara en vinnande strategi.