Thules vd Magnus Welander om företaget nu och då, cykelns framfart och framtiden.
Denna text framgår ursprungligen på Aktiespararnas webbplats. Om du är för gammal för att bli medlem i Unga Aktiesparare kan du gå med i organisationen här.
Thule Group har idag ett brett sortiment, men många kopplar samman bolaget med takboxar och takräcken. En bild som Magnus Welander kan förstå och håller med om.
– Över 60 procent av vår omsättning handlar om lösningar för att ta med sig grejor på bilen för ett aktivt liv.
För tio år sedan började de en resa att vidga sitt sortiment och vad varumärken Thule skulle stå för.
– Vår tagline blev ”Bring your life”, vilket går längre än det du kan koppla på bilen. I dag är vi ett produktvarubolag som säljer produkter för människor som vill leva aktiva liv och ta med sig något som de bryr sig om.
LÄS OCKSÅ: Lär dig finansslang
Cykling i vardagen
Cykeln har blivit ett populärt alternativ att ta sig fram med, även innan pandemin sågs allt fler cyklister på gatorna.
Vilka trender ser ni inom cykelindustrin?
– Cykeln är väldigt viktig för oss för att vi presenterar vår verksamhet i fyra produktkategorier. Inom alla de fyra är vi relaterade till cykeln, den största är cykelhållaren på bilen.
Ökningen av elektriska cyklar har också gynnat Thule, menar Magnus Welander.
– Det är en stor fördel för oss när det gäller våra cykelhållare. Elcyklar är betydligt tyngre och vill du frakta ett flertal cyklar behöver du en bra teknisk lösning för att hållaren ska klara av det. Flera av våra konkurrenter har inte den lösningen som vi har.
MISSA INTE: Fem listiga sparknep
Framtiden för Magnus Welander
Du har varit ett tag på Thule, är du kvar som vd om 10 år?
– Det är långt till 2030, men jag känner mig som en ung 54-åring. Däremot måste vd:n alltid vara mest energisk, känner jag att jag inte är det kommer jag att be styrelsen hitta en annan.