Det var en underdrift att kalla allmänhetens försäljningshets i samband med covid-19-pandemins utbrott för panikartad, skriver Robert Andersson, utbildningsansvarig på Unga Aktiesparare.
Det har gått över ett år sedan covid-19 kom in som en objuden och otrevlig gäst i vardagen på allvar. Därför tänkte jag blicka tillbaka till hur marknaden såg ut för ett år sedan. I dag har det gått prick ett år sedan jag skrev artikeln ”Börsen har fallit 30 procent – nu är det köpläge”.
Artikeln handlade i korthet om hur negativ börsens sinnesstämning snabbt kan bli och att helt plötsligt får knappast någon positiv nyhet om aktiemarknaden plats i medierna. Det är just i dessa lägen, när alla ser samma mörka framtid, som jag tror att de bästa köplägena finns.
Artikeln möttes till stor del av skepsis. Självklart är det sant att framtida avkastning aldrig är garanterad eller säker. Svenska folket valde att gå på den kritiska linjen och sålde aktiefonder för 121 miljarder kronor bara under mars månad. Det är det största försäljningarna som gjorts någonsin under en enskild månad.
Att kalla detta panik var en underdrift. Dagens industris omslag samma helg kläddes i sin helhet av en bild på Volvos fabrik med texten ”I krisläge”. Självklart var det sant. Situationen för ett år sedan var mycket kritisk, och är fortfarande så för många bolag.
LÄS OCKSÅ: Största börsrädslan: Missa framgångseffekten
Men historien har visat att det är när de mest negativa framtidsutsikterna klär de största dagstidningarna som det finns flest fina köplägen. När jag, i min artikel som publicerades i mars 2020, undersökte avkastningen på ett års sikt från när börsen fallit 30 procent fann jag att genomsnittsavkastningen på Stockholmsbörsen exklusive utdelningar uppgick till fina 22,66 procent. Klart högre än börsens långsiktiga genomsnitt.
Det har nu gått ett år och det har blivit dags för utvärdering. Avkastningen totalt blev fantastiska plus 58,27 procent sedan artikeln skrevs. Det var synd att de flesta svenskar gick på den kritiska bilden och sålde i mars 2020.
Att våga hitta köplägen när andra inte klarar av att titta visade sig denna gång vara en möjlighet till god avkastning.