Henrik Strinning. Foto: Premium Snacks.

Växande snacks med aptitlig lönsamhet: ”Stor potential för fina tillväxttal”

Bli medlem i Unga Aktiesparare här

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 4 2024

Henrik Strinning kom in mitt i värsta turbulensen – och tvingades stöpa om verksamheten. Ett effektivare och mer lönsamt bolag har kommit ut på andra sidan. Efter en kursuppgång på över 200 procent ska Premium Snacks nu fortsätta att knapra vidare och skapa aktieägarvärde. “Vi har väldigt fina varumärken”, säger Henrik Strinning.

Har du provat utbudet från Gårdschips och eller Exotic Snacks? Rätt så troligt. I så fall är du, antingen medvetet eller omedvetet, bekant med Premium Snacks.

Livsmedels- och dagligvaruhandelsveteranen Henrik Strinning blev vd för bolaget i kanske tänkbara svårast tid i början av 2022.

– Det första som hände var att Vladimir Putin och Ryssland invaderade Ukraina. Priset på råvaror sköt i höjden och vi tvingades att genomföra stora prisjusteringar till våra centrala kunder. Det är något som tar lång tid. Vi använde biogas kopplad till naturgas. Priset på den gick också upp. Det var en väldigt tuff start.

Extra kämpigt blev det av att Premium Snacks endast tillverkade chipsen, som utgör omkring 27 procent av bolagets omsättning, på egen hand. Tillverkningen av nötter var utlagd till andra aktörer i Europa.

– Frakterna blev dubbelt så dyra. Två-tre tredjedelar av varje kartong med nötter innehöll luft. Det var inte särskilt lönsamt. Därför fick vi ställa om och bli ett tillverkande bolag även på nötter. Vi köpte begagnade maskiner och fick igång produktionen på ett enkelt och billigt sätt under sommaren 2023. Sedan dess har vi haft en tillväxt på 20 procent varje kvartal. Fantastiskt bra.

Nu har Premium Snacks investerat i mer moderna maskiner och använder sig av automatisering i lagret i Länna, i närheten av Huddinge söder om centrala Stockholm.

– Nu har vi en väldigt god kostnadskontroll och har fått en mycket bättre position. Det kommer hela containrar med nötter till Länna som vi sedan packar och skickar vidare till de stora drakarna inom dagligvaruhandeln (Ica Gruppen, Coop och Axfood som står för omkring 90 procent av den totala marknaden). Vi behöver inte lägga kartongerna på pallarna själva. Det blir väldigt kostnadseffektivt när vi kan köra med maxvikt i lastbilarna.

Samma investering i automation har även gjorts i Laholm i Halland där Premium Snacks tillverkar gårdschipsen.

År 2023 uppgick Premium Snacks nettoomsättning till 371 miljoner kronor. Rörelseresultatet, före avskrivningar, noterades till 19 miljoner kronor och rörelsemarginalen till 5,1 procent.

Henrik Strinning betonar att såväl Gårdschips, vars riktiga storsäljare går att hitta i parmesanchipsen, som Exotic Snacks är två väldigt bra och etablerade varumärken.

– De befinner sig på olika ställen. Jag brukar lite skämtsamt säga att det handlar om “yoga- till festskalan”. Chipsen köper du för att belöna dig själv och de äts ofta mer i ett “festsammanhang”. Sedan kan festen absolut bestå av den närmaste familjen i tv-soffan. Nötterna är nyttigare. Klart nyttigare än smågodis. Varumärkena kompletterar varandra väldigt bra.

Henrik Strinning framhåller samtidigt att både Gårdschips och Exotic Snacks har varit lite underinvesterade varumärkesmässigt.

– Nu satsar vi mycket hårdare på marknadsföring. Vi har bland Sveriges mest effektiva sätt att köpa media och är bra på att testa nytt innehåll och nya kanaler. Vi köper billigt och bra och bygger upp varumärkena.

Hur ser du på konkurrensen?

– Vi är väldigt starka och har över 40 procents marknadsandel på lösvikten. Där har vi ingen större konkurrent. Sedan är konkurrensen mördande när det kommer till chips. Det finns två riktigt stora bolag, OLW och Estrella, samt en mängd mindre spelare som vi slåss mot. Vi konkurrerar även mot OLW och Estrella när det kommer till påsar med nötmix.

Vad är det som gör och ska göra Gårdschips framgångsrikt?

– Vi ska bygga ett varumärke av högre kvalitet som folk verkligen gillar. Vi ska ha en sådan kvalitet att folk vill ställa upp chipspåsen som sådan på bordet i stället för att hälla upp innehållet i en skål. Det ska uppmuntra och sprida ordet till nya konsumenter.

Tänker till och växlar upp

Henrik Strinning anser att Premium Snacks har kommit ungefär halvvägs på den önskade resan gällande intern effektivitet. Samtidigt ligger bolaget väldigt bra placerat rent kommersiellt.

– Men du måste alltid utvecklas som företag. Det är svårt att fiska i samma vatten utan att till sist fiska ut det. Man kan bara bli bättre på det man gör under en viss tid. Sedan gäller det att hitta nya saker och nya grejer som fungerar på marknaden.

I grund och botten är Premium Snacks ett tradingföretag som är skickligt på att göra billiga och smarta inköp, enligt Henrik Strinning. Då gäller det att kunna hantera förändringar i såväl räntor som valutor.

– Det är något som måste gå att leva med. Det är alltid något som inte är perfekt och det går inte att rigga för en perfekt värld. Om du har en ebitda-marginal på 7 procent och tappar 2 procentenheter är ditt bolag fortsatt fint och lönsamt. Det är en annan sak om du har en marginal på 2 procent och tappar lika mycket. Då har du ett stort problem. Sedan kan det absolut bli jobbigt när valutor svänger väldigt mycket. Till exempel är det inte ofta kronan går från 8 till 11 kronor mot euron.

Hur besvärliga är förändringar i råvarupriser?

– Det gäller att klara av det på bästa sätt också. Vi har gjort interna förbättringar och höjt vår lönsamhetsnivå. Sedan ställde en svag potatisskörd till det för oss förra säsongen. Vi fick inte det vi behövde och det blev svårare än vad vi trodde. Det var även missväxt i Europa i början av årets säsong som spillde över på vår marknad och kostade oss en del. Även priset på cashew har gått upp. Där har vi säkrat en del av volymen och lyckats föra över det till kunderna, säger Henrik Strinning, och tillägger:

– Chokladpriset har också stigit exceptionellt mycket. Men det kommer att falla tillbaka när efterfrågan på kakao blir mindre. Priserna faller tillbaka när konsumenterna tappar intresset och inte har samma betalningsvilja.

Möjligheter utomlands

Omkring 90 procent av Premium Snacks försäljning hämtas från Sverige. Men produkterna finns även på utvalda ställen i Norge, Finland och i Danmark. Premium Snacks dyker också upp på Kaufland, Lidls “storebror” som går att jämföra med Ica Maxi, i Tyskland.

–  Vi har jättefina tillväxttal i både Danmark och Tyskland. Sedan är vi mer fokuserade på lönsamhet i Norge och i Finland. Vi kommer även att börja sälja i Österrike och i Benelux i närtid. Det finns en stor potential. Inte minst för vår stora exportsatsning på gårdschipsen.

Premium Snacks har en stor direktförsäljning och omkring 450 kunder. Det sätter bolaget i en bra sits, konstaterar Henrik Strinning.

– Vi kan inte bli utpressade av stora köpare. Vi når 30 procent av Sveriges dagligvarumarknad och har en mindre, välfungerande logistik. Dessutom är varumärkenas styrka väldigt viktig.

Premium Snacks närmar sig tio år som börsnoterat bolag. Aktien är listad på First North och börsvärdet uppgår till runt 230 miljoner kronor. Efter flera magra avkastningsår har aktien lyft ordentligt på sistone och är upp omkring 230 procent sett över det senaste året.

– Vi är väldigt väl positionerade inom både nötter och premiumchips. Det är mycket som talar för oss ur ett längre perspektiv, säger Henrik Strinning.

För 2024 räknar Premium Snacks med en nettoomsättning på 440-450 miljoner kronor och en rörelsemarginal på 4–5 procent.

LÄS OCKSÅ: Då kan Stockholmsbörsen ta revansch: ”Bästa aktierna”

MISSA INTE: Aktiesparande som julklapp: ”Slutar aldrig avkasta”

Köp den perfekta julklappen till en ung investerare!

Lilla julklappen

349 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Klassiska julklappen

449 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Stora julklappen

699 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Fyll i ditt personnummer med 12 siffror för att hämta dina uppgifter

Vill du läsa mer om våra julmedlemskap? - Klicka här

Vill du bli medlem själv? - Klicka här